12 februari 2017

Paginagrote advertentie in augustus

Beste kiezers,

Dit is een zwarte dag voor mijzelf en voor Nederland. Mijn vurige wens om niet met de PVV samen te werken, kan spijtig genoeg niet in vervulling gaan. Geloof ik dat het na de monsteroverwinning van de PVV goed is voor ons mooie land, dat Geert Wilders premier wordt? Nee, zeker niet. Waarom heeft de VVD dan toch besloten om daaraan mee te werken?

Het simpele antwoord is: omdat er geen alternatief is. Een uiterste krachtsinspanning om met zes partijen een kabinet te vormen, is mislukt door onenigheid over de euthanasiewetgeving. De blokkade van de SP zorgde er bovendien voor dat er geen andere meerderheidsvarianten meer onderzocht konden worden.

Dankzij de gedoogsteun van VoorNederland en het Forum voor Democratie, beschikt de nieuwe coalitie over een voldoende meerderheid in de Tweede Kamer. Daarmee is voldaan aan de opdracht van de koning om een kabinet te formeren dat kan rekenen op een vruchtbare samenwerking met de Staten-Generaal.

Het breken van een verkiezingsbelofte is iets dat ik niet graag doe, ik heb daar al vaker blijk van gegeven. Maar Nederland moet wel geregeerd worden. Weglopen voor onze verantwoordelijkheid, is iets dat de VVD nooit zal doen. We moeten roeien met de riemen die we hebben en er het beste van proberen te maken. Ik zal er zelf als minister van Buitenlandse Zaken keihard aan werken om de internationale schade zoveel mogelijk te beperken, die het gevolg zal zijn van ons nieuwe immigratiebeleid.

De VVD treedt toe tot het kabinet Wilders, in de volle overtuiging dat de kiezers begrip zullen hebben voor onze keuze, in het licht van de dramatische verkiezingsuitslag in maart, die niemand van ons had kunnen voorzien.

Ik doe een dringend beroep op u om niet meer achterom te kijken, maar samen met ons deze nieuwe uitdaging aan te gaan. In het belang van Nederland.

Ik vertrouw op u.

Mark Rutte